010 – Direkt kommunikation


Detta avsnitt handlar dels om Direkt kommunikation, som är en av ICF:s 11 kärnkompetenser, och dels handlar det om att olika människosyn kan leda till olika sätt att organisera sig på våra arbetsplatser.

Direkt kommunikation
En fantastisk metod att använda när någon säger en sak med ord, men något annat med kroppsspråk eller tonläge. Helt enkelt spegla det du lägger märke till och säg “Det verkar som om du …” och följ upp med kontrollfrågan “Stämmer det?”. Helt enkel säg vad du ser. Uttala det outtalade.

Människosyn
Nonviolent Communication vilar på en människosyn som säger: “Människor gör saker för att de vill tillgodose behov. De vill bidra till andra om de kan göra det frivilligt.”

Coaching vilar på en människosyn som säger: “Fokuspersonen är kreativ, resursstark och hel”, där fokusperson är ett annat ord för klient.

Länkar och citat

Recension

På iTunes har signaturen JohanToanJoan skrivit

Väldigt nyttig, viktig och framför allt – skön att lyssna på! Keep up the good work

Tack JohanToanJoan!!

Om du också gillar podden så gå in på iTunes och skriv en recension. Du kan skriva vad du tycker…eller om du vill fråga något…eller bara skriva en hälsning! <3

,